مذهبی, علمی و فرهنگی
مذهبی, علمی و فرهنگی

رجانیوز- گروه بین‌الملل : در حالی که تقریبا تمامی کشورهای درگیر در تحولات منطقه جنایات اخیر ارتش مصر را محکوم کرده‌اند، پادشاه عربستان در پیامی از اقدام ارتش مصر در سرکوب مخالفان حمایت کرد .

ملک عبدالله عبدالعزیز در پیامی با تروریستی خواندن اقدامات مخالفان تاکید کرد حکومت عربستان سعودی در مسیر مبارزه با تروریسسم در کنار برادران مصری‌اش قرار دارد.

وی بدون اشاره به نقش عربستان در امور داخلی مصر، از دخالت طرف‌های خارجی در تحولات این کشور انتقاد کرد و گفت: این حق قانونی قاهره است که پاسخ گمراه کننده‌ها را بدهد و کسانی که در مصر دخالت می‌کنند درحال ایجاد آتش فتنه هستند.

پادشاه عربستان ابراز امیدواری کرد که مصر بتواند با قدرت از شرایط کنونی خارج شود.

دولت موقت مصر نیز که به خاطر کشتارهای اخیر تحت فشار رسانه ها و افکار عمومی قرار دارد در بیانیه‌ای از موضع‌گیری پادشاه عربستان درباره تحولات این کشور تقدیر کرد.

حتی محمد مسلمانی سخنگوی دولت موقت موضع گیری ملک عبدالله را فراموش نشدنی عنوان کرد.

این اظهارات پادشاه عربستان در شرایطی مطرح می‌شود که سه روز از کشتار خونین در قاهره توسط ارتش مصر که به کشته شدن صدها نفر منجر شد، گذشته است.

این کشتار با انتقاد بسیاری از مقامات بین‌‎المللی همراه بود ولی تنها عربستان و امارات متحده عربی از این اقدام ارتش حمایت کرده‌اند. حتی آمریکا نیز که از کودتای ارتش مصر علیه دولت مرسی حمایت کرده بود، پس از یک روز تاخیر و با گسترده شدن موج انتقادها، این اقدام را محکوم کرد و از طرفین خواست که خویشتن دار باشند.

البته عربستان در زمان حکومت محمد المرسی یکی از حامیان اصلی وی و دولت او به شمار می رفت و حزب النور نیز که وابسته به حکومت سعودی بود به عنوان یکی از متحدان اخوان المسلیمن ایفای نقش می کرد.

موضع گیری مشترک در قبال تحولات منطقه و کمک های گسترده مالی عربستان به دولت مرسی این شائبه را ایجاد کرده بود که عربستان حتی برای بقای مرسی حاضر است هزینه قابل توجه بپردازد.  

 اما حکومت سعودی در اقدامی غیرمنتظره در ساعات اولیه برکناری مرسی، از ارتش و روند انتقال  قدرت در مصر حمایت کرد.

البته کمک های عربستان تنها در حوزه دیپلماسی محدود نمی شود چه  آنکه پس از برکناری مرسی و روی کار آمدن نظامیان در مصر، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، به نقل از ابراهیم عسف- وزیر دارائی این کشور، گزارش داده بود که دولت ریاض بزودی ٥ میلیارد دلار در اختیار دولت جدید مصر قرار می دهد؛ فرمان این کمک بزرگ از سوی ملک عبدالله- پادشاه عربستان، صادر شده بود.

 

حال اخوان المسلیمن بیش از همه از عربستان، قطر و آمریکا گلایه دارد. دوستانِ چند هفته پیش اخوانی ها تبدیل به حامیان قاتلان آنها شده اند. تجربه "سیاست ورزی" و دوری از مبانی اسلامی در زمینه حکومتداری تا کنون 1000 کشته و چند هزار زخمی روی دست اخوانی ها گذاشته است.

آیا اخوانی ها از این "تجربه خونین" درس می گیرند؟


ارسال در تاريخ یک شنبه 27 مرداد 1398برچسب:, توسط حسین شاه پوری